Nieuws

De week van de duurzaamheid…

Elke eerste dinsdag van september is het ‘Duurzame Dinsdag’. Op deze dag laat een groot aantal organisaties zien hoeveel er op het gebied van duurzaamheid wordt gedaan. Duurzaamheid leent zich natuurlijk prachtig als thema voor deze website. Zeker met Groendak als een Mercedes-gebruiker. Op www.mercedeskalender.nl staat een artikel over Groendak  welke wij u niet willen onthouden.

Een duurzamer dak boven je hoofd.

Een groendak is een dak dat bedekt is met planten zoals gras en sedum.  Groendak uit Scherpenzeel adviseert, levert en realiseert deze groene daken in opdracht van particulieren, bedrijven, gemeenten en instellingen. Grad van Heck vertelt hoe het idee is ontstaan: “Ik ben in 1991 begonnen met een aantal klussen in Duitsland. Bedrijven hadden toen de verplichting om minimaal 5% van het terrein van groen te voorzien. Veel transport- en industriële bedrijven zaten daar eigenlijk niet op te wachten en wilden de beschikbare terreinoppervlakte maximaal benutten. Zo is het idee ontstaan om de begroeiing op de daken aan te leggen. Met succes, want inmiddels telt Groendak 15 vaste medewerkers en zijn we actief in Nederland, België en Duitsland.”

Een groendak heeft een warmte-isolerend effect waardoor het binnenshuis ’s zomers koeler is en in de winter juist warmte binnenhoudt. “Maar er zijn meer voordelen van een groendak,” voegt Van Heck toe. Naast isolatie van de temperatuur, worden ook veel omgevingsgeluiden door het dak geabsorbeerd. Daarnaast neemt een groendak 50% van het regenwater op waardoor het rioleringsstelsel aanzienlijk minder wordt belast. Ook de levensduur van de dakbedekking wordt 2 tot 3 keer zo lang. Last but not least werkt een groendak luchtzuiverend voor onzichtbare stofdeeltjes en luchtpollen. Aan alle kanten duurzaam dus!” En het ziet er ook nog mooi uit.

Duurzaam is ook het wagenpark. Van de negen voertuigen zijn er zes geleverd door Mercedes-Benz. De Sprinter en Vito bestelwagens worden ingezet voor het leveren van de groene dakbegroeiing en overige materialen. Van Heck: “Voor ons is het laadvermogen van groot belang. We maken gebruik van het maximale laadvermogen dat chauffeurs met een BE rijbewijs wettelijk mogen vervoeren. Bij een gemiddeld dak ligt er al snel een paar ton aan substraat, korrels en rollen gras of sedum op het dak. Met de aanhanger erbij kunnen we dan een dagproductie aan materiaal vervoeren met de werkploeg zelf. Bij de bestelwagens van Mercedes-Benz hebben we niets te klagen over de trekkracht bij een volle belading. Daarnaast vind ik het belangrijk dat onze bouwwerkbegroeners er na een dag hard werken comfortabel bij zitten. In zowel de Sprinter als de Vito is het comfort toch duidelijk beter dan bij andere bestelwagens. We willen natuurlijk ook ‘duurzaam’ met onze eigen mensen omgaan! Want duurzaam is niet alleen van lange ‘duur’ maar ook ‘samen’.”

Bron: www.mercedeskalender.nl

Gepubliceerd op 7 september 2010 in Nieuws

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *